Skrivet av: toktassarna | 09 oktober 2017

Växjö del 2

Den här helgen var det SAgiK Växjö som ordnade tävling, dubbel klass 2 i två dagar. För bra för att missa även om det var vääääldigt långt att köra 🙂 Åkte ner på fredagen och sov i klubbstugan, himla snällt att jag fick göra det. Hade ju dessutom med mig Disco. Det lät rätt illa när jag stoppade in honom i bilen, mina hundar delade buren och han fick åka på Kaias vanliga plats. Men när jag tog ut dem 3,5 h senare hade de resignerat och samexisterade fint resten av helgen utan att nån behövde sova i bur och alla kunde gå lösa på promenaderna. Skönt med hundar som bara accepterar att livet är olika varje dag 😀

Tävlandet ja… Minka är FANTASTISK och så himla rolig!!!! Första hopploppet på lördagen var det blött och halt i gräset, jag trippade på och hon rev två hinder och svängde åt fel håll ett par gånger men fantastisk slalomingång från kl 3 och ett fint upplopp med oxer som sista hinder (som hon inte rev).

Första agilityloppet var såååå fint. Men så puttade jag på henne lite för mycket när hon skulle runda ett hinder och hon tog därmed ett hinder rakt fram (lååångt bort) innan hon kom tillbaka till mig. Fan åxå. Men hindersuget är det inget fel på!

Andra hopploppet var en Kristinabana och vi nollade den på första försöket 🙂 Så himla rolig och fin mink! Vi kom tvåa på det loppet, hade nån lite stor sväng precis i starten.

Andra agilityloppet. Tja. Ett hinder extra rakt fram efter balansen när man skulle svänga mot en tunnel. Det var det där med hindersug. Men en jävulskt fin slalomingång med mig tio meter bakom gungan…

Disco visade sig vara svårare att köra än jag trodde. Snabb hund utan nåt egentligt hindersug, det kräver en förare som är ruggigt snabb i benen och jag kan ändå inte jämföras med en fotbollskille… Dessutom hade vi diskussioner om starten i första loppet. Men jag fick belöna kontakfält, det var ju ändå bra… Lärde mig att han måste bowlas in i slalom, inte som mina hundar som vill ha plaaaats.

På kvällen hade klubben fixat en restaurang dit man fick ta med sig hund. Jag tog med bara Kaia och hon älskade det och skötte sig så fint. Vi satt med domarJon och hans ettåriga dotter, Kaia bevakade hennes minsta rörelse och tog tacksamt emot allt hon släppte ner på golvet…

Att vi sen fick gå ut nån gång vid fem på morgonen, det var det helt klart värt sa Kaia…

Söndagen hade jag bara anmält agilityloppen. Det första blev lite snurrigt med Minka, vi måste träna på att det ligger tunnlar under balansen för hon blir väldigt förvirrad av det, tittar och undrar 🙂 Sväng efter balansen fixade vi såklart inte heller, hon hade låst på hopphindret långt innan hon var på marken…

Disco klistrade på mig och missade hinder 😦

Andra agilityloppet var Minka fantastisk igen. Hon tog bara ett extra hinder… Igen… Samma som förra klassen, rakt efter balansen (den här gången skulle de svagt åt vänster). Men grym liten hund, hon är sååååå fin! Förr eller senare sätter vi väl lagom många hinder på tävling 🙂

Helgens lärdomar med henne: Ha en kampdutt med innan start. Hon har bitit mig i armarna… Träna starter. Vi har diskuterat huruvida rumpan får åka upp eller inte. Jag säger inte. Hon säger att det är väl inte så noga? Träna på tunnlar under balansen, bara så hon blir van vid att de ligger där och att man ibland ska ta balans och ibland tunnel. INGA ARMAR FRAMFÖR KROPPEN när hon ska runda hinder. Hennes hindersug är FANTASTISKT!!!

Kaia har fått göra lite nosework och varit med i stugan när jag tittat på livesändningen från VM och hon var nog relativt nöjd även om hon väääldigt gärna hade velat gå ner till agilitybanan.

Disco passade tyvärr inte mig alls. Nästa tävling tar vi med oss hussen!

Bilen startade inte när jag skulle åka på söndagen 😦 Men några snälla själar puttade iväg mig och när batteriet hade fått ladda (tills bensintanken tog slut…) startade den snällt igen när jag hade tankat.

Kommentera

Kategorier

