Skrivet av: toktassarna | 04 oktober 2017

Växjö del 1

Från Linköping har man två timmar till allt. Utom till Växjö (och Fagersta) för dit är det tre timmar. Så då kan man väl åka dit två helger i rad? Så blir det när VBK har tävling med både tvåan och trean först och sedan sagik Växjö dubbeltvåa i två dagar. I helgen var det alltså del 1.

Jag hade Lotus med mig och skulle ju tävla både tvåan och trean så jag fick åka själv men det är rätt mysigt när man kan åka hemifrån 7.30 och inte mitt i natten. Lotus behövde aldrig komma med in på själva tävlingsplatsen eftersom parkeringen ligger en bit från utan han fick ägna sig åt att bli borstad vid bilen istället för att springa agility. Halva han försvann nog…

Kaia ska bli hoppklass-hund efter helgen. Allvarligt. Hon tar ju aldrig några kf på tävling längre. Möjligtvis kanske jag testar lära henne running i vinter. Men några fler agilityklasser tänker jag inte slösa pengar på i dagsläget. Hennes hopplopp var jättefint och vi kom femma i en ganska liten klass. Hon gör verkligen vad hon kan på den nya höjden och i den nya konkurrensen och jag tycker det är ofantligt roligt att köra henne för jag kan inte fega det minsta. Agilityloppet pratar vi inte om.

Minkas hoppklass var en superrolig bana med en massa handlingsalternativ där jag bestämde mig för att testa en massa saker jag vet hon har svårt för. Och ja, vi diskade oss ett par gånger. Men hon satte även en fantastisk slalomingång. Jag försökte springa av och belöna den men det var jättesvårt för de hade nätat in planen ordentligt så jag fick kasta ut belöningen, lyfta nätet så Minka kunde krypa under och sen hoppa över själv 🙂

Hennes agilitylopp var heeeeelt fantastiskt. Ok, kanske lite lätt på gungan, men hon bromsade åtminstone. Sen skjutsade jag på henne lite onödigt mycket på en lite svår sträcka och vips tog hon ett hinder extra… Men hennes running was to die for och hon är så jäkla rolig!

Hon tjuvstartade förresten båda loppen, alltså innan jag ens hunnit lämna henne. La om henne (hon hann inte ta första hindret ens). Gör hon det i första loppet på lördag (som är hoppklass) kommer jag att gå av. Det brukar hon förstå….

För på lördag är det Växjö igen, jag ska bara byta Lotus mot Disco istället!

Kommentera

Kategorier

