Skrivet av: toktassarna | 04 oktober 2017

Lotus lär sig

Jag har ju hand om Lotus den här veckan eftersom föräldrarna är i Berlin och har det trevligt. Vi lärde ju känna honom lite i somras men nu har han fyllt 1 år och hamnade rakt in i vårt ganska aktiva liv. Men han har fungerat riktigt riktigt fint faktiskt! De enda problemen vi har är att han gärna går precis rakt framför mina fötter och att han slår mig i ansiktet när han tycker att jag borde vakna. Annars fungerar han precis som mina hundar. Och han har nog fått uppleva väldigt mycket nytt.

Fredagkvällen började vi med att gå på en dejt, runt Stångån. Massa trafik, en chihuahua, folk, och ja…. Lördagen åkte vi till Växjö och tävlade och där var det himla svårt att få ro att kissa faktiskt. Han kan hålla sig rätt länge… Han började även lista ut hur hissen fungerar, man måste gå in, stanna där, och sen gå ut när dörren öppnas igen. Först gick han bara in och sen direkt ut igen. I söndags lämnade jag dem ensamma en stund och det verkar ha gått utmärkt, sen var vi och plockade svamp i nästan två timmar med Assie och hennes gossar. Nya hundar igen alltså, men han klarade det bra och skuttade glatt i skogen, åkte bil vid fötterna i framsätet som om han alltid gjort så.

Måndag var det stora eldprovet, först jobbade jag ju såklart så de var ensamma en bra stund, sen gick vi en runda i Vallaskogen där han var så glad att jag gick en extra runda i regnet bara för att han verkade ha så kul trots att mina hundar inte var leksugna. Sen åkte vi till Norsholmsfamiljen… Tre hundar, två barn, sedan två vuxna till och ytterligare två hundar. Och vi stannade över natten. Tufft för en liten tuss och där var det ännu svårare att kissa. Men han klarade det ändå fint tyckte jag. Backade för Lydias stora hanhund, höll sig långt från barnen men gjorde inget när de sprang förbi (i somras bet han ju oss i benen bara vi passerade honom…).

Igår träffade vi Chihuahuan igen och han är lite nyfiken på henne men sköter sig jättefint. Och gick snällt med på att bli utstängd ur köket tillsammans med mina hundar (som för övrigt brutit sig in i skafferiet och ätit upp all Lotus mat plus lite annat godis…).

Idag blir det ytterligare ett prov då han ska få vara hos Emma med Charlie ikväll när jag ska på bio, känns onödigt att lämna hundarna både under dagen för jobb och på kvällen. Vi ska ta en promenad innan och Charlie är ju sheltie och såna känner ju Lotus igen så jag tror det kommer gå bra. Kaia och Minka är ju med och han tittar oerhört mycket på dem, gör som de gör.

Och han är tyst! Några enstaka skall på ljud från trapphuset, men inte en enda hund har han skällt på ute.

Hade tänkt hinna träna honom lite, kanske tom åka till agilitybanan och se om han vågar mer än sticka in huvudet i en tunnel nu. Men den här veckan har livet verkligen varit hektiskt så det har inte hunnits med. Men mamma verkar vara fint igång med träningen nu så han blir nog sysselsatt även hemma där livet kanske inte är riktigt lika intensivt som hos mig 🙂

Jag tycker faktiskt riktigt mycket om den lilla Tussen! Lite tråkigt att han redan ska åka hem ❤

2017-10-03 08.15.56

Kommentera

Kategorier

