Skrivet av: toktassarna | 23 september 2017

Om de försvinner…

ID-hundar blir allt vanligare, alltså hundar som är tränade för att hitta en speciell individ. De kan leta efter bortsprungna hundar och katter. Men för att kunna leta behöver de få doften i en smeller, och såna har jag fixat idag när jag ändå klippte hundarna. Varsin burk med päls från hundarna.

2017-09-23 15.19.11

Det är dessutom en fröjd att klippa hundarna med nya maskinen. Efter tio år med klipphund slog jag äntligen till på en alldeles ny Oster, inte från Blocket där jag köpt mina senaste. Den har två hastigheter, lång sladd och tom Minka går med på att jag klipper henne i ansiktet med den eftersom den är så tyst. Eller vad det nu är som gör att hon accepterar det. Trevligt är det iaf, fort går det dessutom.

I övrigt har det varit hektiskt de senaste veckorna. Dubbla kurser var kanske att ta på sig lite för mycket även om den ena bara går varannan vecka. Löpkurs för mig själv en kväll i veckan. Österrikeresa för att döma (det var roligt men lerigt och både Lisa Frick och Esmeralda var där). Noseworkträning. Det har blivit agilityvila för Minken, Kaia däremot har faktiskt fått tävla för första gången sen juni, med Disa när jag var bortrest. Två disk och supertaggad hund tydligen!

Men energin är tillbaka och med den lusten att engagera mig lite igen. Domarutbildningen närmar sig. Kanske blir det ett större uppdrag framöver. Jag har gått med i tävlingsgruppen på BK. Och en till kurs blir det i höst…

Kommentera

Kategorier

