Skrivet av: toktassarna | 22 augusti 2017

Kaia som kurshund

Ibland har jag önskat på kurs att man hade haft ”ridskolehundar”, erfarna hundar som kan hjälpa nya förare att lära sig agility. Idag fick Kaia vara en sådan hund då en deltagares hund löpte och inte var träningsbar. Hon var oväntat duktig faktiskt, trodde hon skulle springa till mig hela tiden men det gjorde hon inte, en gång bara när hon var på Fannys övning på andra sidan planen. Hon var superglad över att få vara med och äta en massa godis och hoppa pyttehinder!

Efter kursen fick Minka göra släppövningen och bromsa på gungan, vilket hon ju gör himla fint när hon vet att det är just gungan… Och hon gjorde döfina runnings på balansen åxå! Jag troooor hon fattar nu! Dags att börja svänga alltså.

I helgen var vi förresten i Kungsbacka och tävlade. Tre halva lopp blev det. I första rev hon första hindret, jag belönade en superfin gunga. I andra diskade vi oss nånstans i mitten och det blev lite pannkaka. I tredje låste hon på en tunnel ungefär mitt på balansen och jag hade inte en suck att få henne till motsatt ingång… Då belönade jag slalom sen istället för att köra klart loppet.

Sen dömde jag alla largeklasserna på något justerade banor. När det var tre hundar kvar på hela dagen hände en olycka, en tjej snubblade över ett hinder i ett byte och smällde knät ur led. Vi ringde ambulans och väntade 45 minuter på den utan att kunna flytta henne från banan. De två hundar som var kvar väntade och väntade och  när knät tillslut var rättdraget och ambulansen hade lämnat klubben med tjejen gick en av dem in och vann alltihop.

Det var en rent oturlig olycka, första gången jag behövt ringa ambulans till agilitytävling på de tio år jag dömt. Chattade lite med henne senare på kvällen när jag hunnit hem och hon var vid gott mod trots att hon inte kunde stöda på benet och satt och väntade på röntgen.

Kommentera

Kategorier

