Skrivet av: toktassarna | 14 augusti 2017

Lotus

Mina föräldrars collie Nova börjar bli riktigt gammal och de insåg att de inte ville vara utan hund. Jag förespråkade en lite mindre hund den här gången (de hade labrador med förut) och började leta efter en sheltie åt dem. Den skulle vara runt året och ganska stor, så inte steget från collie till mindre hund skulle bli alltför stort. Men en sheltie är lättare att hantera, går att ha i famnen, går att bära, får lättare plats i bilen osv. Så med lite hjälp av sheltiebekanta här i Sverige hittade jag Lotus, och mina föräldrar föll direkt. Och han föll för dem. Han hämtades till midsommar och fick en tuff första vecka i Hästberg med syskon som kom och gick, nya hundar, katt osv. Lite osäker tonårskille försökte verka tuff.

Jag hade redan lovat att passa honom när föräldrarna skulle åka och segla. Lotus tyckte nog att det var en extremt dålig idé att den där tanten och hennes tokiga svarta hundar skulle passa honom, men när föräldrarna åkt flyttade jag helt enkelt upp i dubbelsängen där syrran och Lotus sov. Han var INTE nöjd första natten men sen släppte han det helt. När det inte blev så många möten hela tiden (innan bodde jag på nedre våningen så mina hundar var inte där hela tiden) utan vi hade dem ihop jämt så fungerade det så himla bra. När syrran sen åkte och jag tog med mig Lotus till Helenelund och mötte upp mina sommargäster fungerade han nästan som en av mina hundar, han gjorde som de gjorde helt enkelt, även om han inte hälsade på gästerna en enda gång utan höll sig till mig om han tvunget måste vara med en människa. Han tom lekte med Minka en gång och han lärde sig superfort att matutdelningen gick till som att jag först kastar ut mat till Kaia, sen till Minka som alltid står kvar vid mig och tittar på mig och sist kastade jag ut till honom. Mycket duktig kille som sov hela nätterna och följde med på kafé!

När vi sen kom tillbaka till stan och föräldrarna kom hem hade han riktigt svårt med att välja var han skulle sova, med sin älskade mattemamma eller med sina nya kompisar?

När jag sedan kom till Dalarna hade Minka börjat löpa och stackars Lotus är lite för ung för att fatta varför hon tryckte upp rumpan i hans ansikte hela tiden. Men de fortsatte vara kompisar och jag hoppas att de kommer hänga ihop många år framöver när jag hälsar på familjen, han var en riktigt trevlig och rolig liten kille när den första ”nafsa i benen”-fasen gått över!

2017-07-19 09.08.42

Kommentera

Kategorier

