Skrivet av: toktassarna | 01 juni 2017

Tyst!

För några veckor sen talade en granne om att hundarna skäller på dagarna när jag inte är hemma. Det vill jag förstås inte att de ska göra, varken för grannarnas skull (huset är oväntat lyhört och mina hundar har grova skall) eller för hundarnas skull. Jag misstänkte att de skäller på saker de ser utanför efter rutorna på den franska balkongdörren var ganska kladdiga. De kan ju skälla lite även när jag är hemma om det går en hund förbi som skäller där ute. Men när de var ensamma kunde de lixom inte sluta, verkade det som.

Eftersom jag bor litet finns det inte direkt alternativ att stänga av så de inte kan vara vid fönstret så jag fick skaffa en barngrind till hallen. Det är inte vackert, men det fungerar. Jag har spelat in hundarna ganska många dagar nu och för det mesta är det helt tyst, nån gång skäller de (Minka tror jag) i någon minut, men hon tystnar sen. De verkar skälla in mot lägenheten, inte mot dörren, så jag gissar att hon reagerar på hundskall hon hör utifrån.

Det är lite konstigt att be hundarna komma ut i hallen innan jag ska gå hemifrån. De VET ju att de inte ska följa med, och de ligger alltid lugnt i sängen/fåtöljen när jag gör mig i ordning. Och så ska man få dem ut i hallen… Kaia vill inte alls, Minka brukar snällt komma och lägga sig i Bian när jag bär ut den dit.

Jag har fixat så jag via TeamViewer kan fjärrstyra datorn här hemma från jobbet, jag kan alltså titta in på Audacitylinjen från jobbet och se att den inte rör sig, och om jag ställer datorn så att den riktas ut i hallen kan jag även ha en kamera igång så jag ser vad de gör. Fast de gör ju lixom inget så det är inget att se… Jag ställer Bia-bädden i hallen innan jag går och det finns en annan bädd där med, plus att de har tillgång till badrummet med vattenskål och så. Och de verkar lixom mest bara sova. Eller vänta… Men det är lite jobbigt att titta på dem tycker jag så för det mesta nöjer jag mig med att titta in på Audacity nu och då så jag ser att de inte skäller.

Hoppas den här lösningen fortsätter fungera för jobba måste jag ju tyvärr och jag har inte med nuvarande jobb och arbetstider råd att ha hunddagis till två hundar varje dag i veckan. Jag jobbar ju deltid just för att de ska kunna vara hemma och det inte ska bli för länge.

Responses

  1. Hoppas det löser sig, jobbigt när det är bekymmer med skall när de är ensamma hemma…


Kommentera

Kategorier

